Παιδαγωγική Ψυχολογία


 

Μεταπτυχιακό | Α' εξάμηνο | 1223-4111

 

Πρόγραμμα Μεταπτυχιακό Σπουδών: Εκπαίδευση και Πολιτισμός

Ειδίκευση:  Παιδαγωγική Ψυχολογία και Εκπαιδευτική Πράξη

Πιστωτικές Μονάδες Μαθήματος ECTS: 8 

Εβδομαδιαίες Ώρες Διδασκαλίας Μαθήματος: 3   

Τύπος Μαθήματος: Ειδίκευσης

Προαπαιτούμενα: Παιδαγωγική Ψυχολογία γενικού υποβάθρου

Γλώσσα Διδασκαλία και Εξετάσεων: Ελληνική (Για τους φοιτητές/φοιτήτριες Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική)

Περιγραφή

Στο πλαίσιο του μαθήματος παρουσιάζονται θέματα που αφορούν στον ρόλο της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας στην υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας, στις θεωρητικές προσεγγίσεις για τη μάθηση του παιδιού με έμφαση στη γνωστική και την κοινωνική/συναισθηματική ανάπτυξη, στις ατομικές διαφορές των παιδιών στο σχολείο (νοημοσύνη, προσωπικότητα, κίνητρα, αυτοεκτίμηση, συναισθήματα) και στο ψυχοκοινωνικό κλίμα της τάξης, στον ρόλο της οικογένειας στην ψυχολογική και γνωστική ανάπτυξη του παιδιού, στην ψυχολογία της μαθησιακής διαδικασίας, στη διαχείριση της σχολικής τάξης. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στις σύγχρονες θεωρίες και απόψεις για τον ρόλο των θετικών συναισθημάτων στη δημιουργία των διαπροσωπικών σχέσεων στο σχολείο και τον ρόλο που ασκούν αυτές στη μαθησιακή διαδικασία.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται να:

  • έχουν κατανοήσει και να είναι σε θέση να αναλύουν βασικές έννοιες που σχετίζονται με τις συμπεριφοριστικές, γνωστικές και τις ουμανιστικές θεωρίες για τη μάθηση, τη θεωρία των πολλαπλών τύπων νοημοσύνης και τη συναισθηματική νοημοσύνη
  • έχουν κατανοήσει τον ρόλο των παραπάνω θεωριών στην εκπαιδευτική πράξη
  • έχουν κατανοήσει τον ρόλο των θετικών συναισθημάτων στην εκπαιδευτική διαδικασία και την ποιότητα ζωής των αναπτυσσόμενων προσώπων
  • είναι σε θέση να προσδιορίσουν τον ρόλο του σημερινού/της σημερινής εκπαιδευτικού και του/της ψυχολόγου που βρίσκεται στο σχολικό πλαίσιο με βάση τις  παραπάνω θεωρίες
  • έχουν καταστεί ικανοί/ικανές να συγγράφουν και να παρουσιάζουν εργασίες κάνοντας χρήση της ξενόγλωσσης, κυρίως, βιβλιογραφίας.

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι - Αξιολόγηση 

Τρόπος Παράδοσης: Δια ζώσης διδασκαλία, βιωματικές ασκήσεις σε μικρές ομάδες, προβολή εκπαιδευτικών ταινιών, μελέτη βασικής επιστημονικής βιβλιογραφίας, παρουσίαση στην τάξη από τους φοιτητές ξενόγλωσσων, κυρίως, άρθρων ή βιβλίων σχετικών με το περιεχόμενο του μαθήματος.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών:  Υποστήριξη του μαθήματος μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας και της ηλεκτρονικής τάξης του.

Οργάνωση Διδασκαλίας:

ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις, βιωματικές ασκήσεις, και άλλες δράσεις στην τάξη 70
Μελέτη και παρουσίαση στην τάξη από τους φοιτητές ξενόγλωσσων, κυρίως, άρθρων ή βιβλίων 60
Συγγραφή εργασιών 70
Σύνολο Μαθήματος 200

 Αξιολόγηση Φοιτητών:

Η γλώσσα διδασκαλίας και αξιολόγησης των φοιτητών είναι η Ελληνική.

Οι φοιτητές αξιολογούνται με: α) γραπτή εξέταση (80%) του τελικού βαθμού και σύντομες εργασίες (20% του τελικού βαθμού).

Οι σύντομες εργασίες περιλαμβάνουν σύντομη γραπτή ( 600 έως 800 λέξεις) και προφορική παρουσίαση ενός επιστημονικού άρθρου σχετικού με το περιεχόμενο του μαθήματος.

Η γραπτή εργασία, η οποία βασίζεται σε βιβλιογραφική ανασκόπηση, περιλαμβάνει ανάπτυξη ενός θέματος, με 5000-5500 λέξεις,  σχετικού με το περιεχόμενο του μαθήματος

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  • Μαριδάκη-Κασσωτάκη, Αικ. (2012). Παιδαγωγική Ψυχολογία. Αθήνα: Διάδραση
  • Slavin, R. E. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία: Θεωρία και πράξη (Επιστημ. Επιμελ. Κόκκινος, Κ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Elliott, S.N., Kratochwill, Th. R., J. Littlefield Cook, & , J. F. Travers (2008). Εκπαιδευτική Ψυχολογία (Μεταφρ. Μ. Σόλμαν, Φρ. Καλύβα, Επιμ. Λεονταρή Αγγ. & Έφη Συγκολλίτου).Αθήνα: Gutenberg

- Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

  • Ψυχολογία
  • Επιστήμες Αγωγής
  • Παιδαγωγική Επιθεώρηση
  • Παιδαγωγικός Λόγος
  • Προσχολική και Σχολική Εκπαίδευση
  • Journal of Educational Psychology
  • European Journal of Psychology of Education
© 2021 ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ -Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης. All Rights Reserved.
Photos by Freepik